- Działania związane z realizacją Programu i warunki Programu doprowadzą do zamknięcia Orlików.
- Nie ma żadnych podstaw do twierdzenia, że realizacja Programu Aktywna Szkoła doprowadzi do zamknięcia Orlików. Wręcz przeciwnie – program stanowi wsparcie dla samorządowych obiektów sportowych i stwarza nowe możliwości ich wykorzystania. Aktywny AS skupia się na angażowaniu dzieci, które do tej pory nie uczestniczyły w regularnej aktywności fizycznej, co oznacza, że Orliki będą częściej wykorzystywane do organizacji zajęć sportowych.
- Należy pamiętać, że zarządzanie Orlikami pozostaje w gestii jednostek samorządu terytorialnego, które mają pełną swobodę w określaniu harmonogramu ich funkcjonowania. Program Aktywna Szkoła nie zastępuje lokalnej polityki sportowej, lecz ją wspiera poprzez dodatkowe środki finansowe i organizacyjne. W ramach programu animatorzy i osoby prowadzące zajęcia otrzymują wynagrodzenie, które jest uzależnione od ich aktywności i liczby zaktywizowanych dzieci. To daje dodatkową motywację do organizowania atrakcyjnych zajęć i zwiększania liczby uczestników.
- Orliki i inne obiekty sportowe są ogólnodostępne i ich funkcjonowanie nie zależy wyłącznie od programów rządowych. Głównym celem programu jest stworzenie wartościowej oferty sportowej dla dzieci i młodzieży, nie zaś ograniczanie dostępu do infrastruktury sportowej dla innych grup. W praktyce oznacza to, że Orliki nadal będą otwarte dla wszystkich mieszkańców, a program Aktywny AS jedynie wprowadza dodatkowe zajęcia dla określonej grupy docelowej.
- Zamiast zagrożenia dla Orlików, Aktywna Szkoła może przyczynić się do ich większej popularności i lepszego wykorzystania. W dłuższej perspektywie większa liczba aktywnych dzieci oznacza również większe zainteresowanie sportem wśród rodzin i społeczności lokalnych, co może prowadzić do dalszego rozwoju infrastruktury sportowej w gminach.
- Brak możliwości udziału w Zadaniu 1 dzieci, które już uczestniczą w ADK lub są członkami klubów sportowych.
- Zgodnie z założeniami Programu Aktywna Szkoła i zapisami Regulaminu jedna Osoba prowadząca zajęcia w ramach Zadania Aktywny AS i Zadania Aktywny do kwadratu nie może przypisywać tych samych uczestników do grup utworzonych w ramach obu Zadań. Nie oznacza to, że dzieci, które uczestniczą w ADK lub są członkami klubów nie mogą brać udziału w Zadaniu 1. To samo dziecko może uczestniczyć w Zadaniu 1 i Zadaniu 2 pod warunkiem, że grupa w której uczestniczy dziecko nie jest prowadzona przez tę sama Osobę prowadzącą zajęcia.
- Zniesienie limitu minimalnej ilości dzieci w grupach ćwiczebnych (10 osób).
- Limit minimalnej liczby dzieci w grupach ćwiczebnych został wprowadzony w celu zapewnienia efektywności programu oraz optymalnego wykorzystania środków finansowych przeznaczonych na jego realizację. Program Aktywna Szkoła ma na celu nie tylko organizację zajęć sportowych, ale także stworzenie systemowego modelu aktywizacji dzieci i młodzieży. Indywidualne zajęcia mogą być organizowane poza programem w ramach ogólnodostępnej infrastruktury sportowej, natomiast Aktywny AS koncentruje się na budowaniu społeczności i zachęcaniu większych grup do aktywności fizycznej.
- Utrzymanie minimalnej liczby uczestników w grupach pozwala także na rozwój umiejętności społecznych dzieci – sport to nie tylko wysiłek fizyczny, ale także współpraca, komunikacja
i budowanie relacji. Ponadto, grupowe zajęcia sprzyjają większej motywacji i zaangażowaniu uczestników, co przekłada się na lepsze efekty. Jeśli w danym regionie brakuje wystarczającej liczby chętnych dzieci, warto zastanowić się nad atrakcyjnością oferty sportowej oraz nad sposobem jej promocji. Program AS daje animatorom dużą swobodę w organizowaniu zajęć, ale ich rolą jest również aktywne poszukiwanie uczestników i budowanie świadomości sportowej
w społeczności lokalnej.
- Brak możliwości organizowania w jednym dniu kilku godzin zajęć dla tej samej grupy.
- Zapisy Regulaminu zostały doprecyzowane w ten sposób, że przewidują, że czas trwania jednych zajęć sportowych w jednej grupie ćwiczebnej może wynosić maksymalnie dwie jednostki ćwiczebne tj. 120 (sto dwadzieścia) minut.
- Ograniczenie liczby godzin zajęć dla jednej grupy w ciągu dnia do dwóch jednostek ćwiczebnych wynika z idei sportu powszechnego oraz konieczności dostosowania programu do realnych potrzeb dzieci i młodzieży. Celem Aktywnej Szkoły nie jest organizowanie długich, wielogodzinnych treningów, ale zapewnienie regularnej, różnorodnej aktywności fizycznej, która nie koliduje z innymi obowiązkami dzieci, takimi jak nauka czy zajęcia pozalekcyjne.
- Dzieci w wieku szkolnym mają ograniczoną zdolność do utrzymania koncentracji i wysiłku fizycznego przez dłuższy czas, dlatego krótsze, ale systematyczne sesje treningowe są bardziej efektywne i motywujące. Długie bloki zajęć mogłyby również zniechęcać do uczestnictwa, zwłaszcza te dzieci, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem i nie mają wyrobionej kondycji fizycznej.
- Dodatkowo, program zakłada sprawiedliwy dostęp do infrastruktury sportowej dla różnych grup uczestników. Pozwolenie na wielogodzinne zajęcia dla jednej grupy w ciągu dnia mogłoby prowadzić do sytuacji, w której inne dzieci miałyby ograniczony dostęp do aktywności. Zróżnicowanie harmonogramu zajęć sprzyja integracji różnych grup wiekowych i umożliwia szerszy udział społeczności lokalnej w programie.
- Co więcej, w wymiarze miesięcznym program przewiduje do 12 godzin zajęć dla jednej grupy, co jest wystarczającą ilością, by dzieci mogły regularnie uczestniczyć w aktywnościach sportowych, rozwijać swoje umiejętności i czerpać radość z ruchu. W przypadku potrzeby dłuższych treningów, dzieci mogą korzystać z innych form aktywności sportowej organizowanej przez szkoły, kluby czy samorządy poza strukturą programu Aktywna Szkoła.
- Brak możliwości organizacji turniejów/meczów dłuższych niż 1 godzina.
- Program Aktywna Szkoła daje szansę zarówno organizacji turniejów sportowych, jak i udziału grup ćwiczebnych w tych turniejach, jak np. z Orlika na Stadion. Głównym założeniem Programu jest jednakże prowadzenie zorganizowanych zajęć sportowych, a nie organizacja turniejów. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by w ramach aktywności na obiektach sportowych takie mecze/turnieje były rozgrywane.
- Brak możliwości udziału dzieci w z klubów w zajęciach.
- Program Aktywna Szkoła – w szczególności komponent Aktywny AS – został stworzony z myślą
o dzieciach, które nie uczestniczą w żadnej regularnej aktywności fizycznej. Głównym celem programu jest dotarcie do tych, którzy z różnych powodów nie biorą udziału w zajęciach sportowych – czy to ze względu na brak możliwości finansowych, niską motywację, czy ograniczony dostęp do zajęć sportowych w okolicy. Włączenie do programu dzieci, które już trenują w klubach sportowych, mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której środki przeznaczone na aktywizację nowych uczestników trafiałyby do osób, które już regularnie uprawiają sport.
Rekomenduje się, aby uczestnikami zajęć byli uczniowie nie biorący udziału w zajęciach sportowych prowadzonych w klubach sportowych. - Nie oznacza to, że Program nie dopuszcza do udziału w zajęciach dzieci z klubów sportowych. Warunkiem jednak jest to, by była to grupa zgłoszona przez Osobę prowadzącą zajęcia, np. animatora, a nie przez ten sam klub, do którego uczęszcza to dziecko.
- Reasumując, dzieci z klubów sportowych mogą brać udział w zajęciach w ramach nowej grupy ćwiczebnej zgłoszonej przez osobę prowadzącą zajęcia, jednakże nie w ramach tego samego klubu.
- Program Aktywna Szkoła – w szczególności komponent Aktywny AS – został stworzony z myślą
- Postulat – Równość dostępu: Program „Orliki dla Wszystkich” był otwarty dla każdego, niezależnie od deklaracji czy przynależności do określonych grup. Dzięki temu każdy mieszkaniec mógł korzystać z orlików i czerpać korzyści z aktywności fizycznej.
- Program Aktywna Szkoła ma charakter uzupełniający dla jednostek samorządu terytorialnego i nie może zastępować kompleksowej oferty sportowej dla społeczności lokalnej. Spadek aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży na przestrzeni ostatnich lat uzasadnia konieczność skierowania oferty dla dzieci i młodzieży w oparciu o osoby prowadzące zajęcia, w tym animatorów sportu. Otwartość samorządowych obiektów dla innych uczestników i osób chętnych pozostaje domeną podmiotów zarządzających tymi obiektami. Brak jest jakichkolwiek sygnałów o zamykaniu obiektów sportowych przez jednostki samorządu terytorialnego. Należy wskazać, że do Programu w ramach komponentu Aktywny AS przystępują obecnie zarówno samorządy zgłaszające orliki, jak i inne organizacje sportowe, które w programie widzą szanse na poprawę kondycji sportowej dzieci i młodzieży.
- Elastyczne godziny użytkowania: Wyznaczone, ale jednocześnie elastyczne godziny umożliwiały każdemu dopasowanie wizyty na orliku do własnych potrzeb, co sprzyjało integracji społecznej oraz promowało zdrowy tryb życia.
- Nowe zasady funkcjonowania Programu Aktywna Szkoła w żaden sposób nie ograniczają możliwości udostępniania infrastruktury sportowej dla szerokiego kręgu beneficjentów. Podmioty zarządzające obiektami sportowymi w ramach własnej polityki udostępniają te obiekty na rzecz społeczności lokalnej. Dotyczy to zarówno obiektów szkolnych, orlików czy innych samorządowych obiektów sportowych. Program AS stanowi uzupełnienie bogatej już oferty
i stanowi szansę zarówno dla animatorów do wykazania się inicjatywą w zakresie zachęcenia dzieci do aktywności, jak i samorządów do wsparcia działań przez nieodpłatne udostępniania infrastruktury sportowej w elastycznych godzinach.
- Nowe zasady funkcjonowania Programu Aktywna Szkoła w żaden sposób nie ograniczają możliwości udostępniania infrastruktury sportowej dla szerokiego kręgu beneficjentów. Podmioty zarządzające obiektami sportowymi w ramach własnej polityki udostępniają te obiekty na rzecz społeczności lokalnej. Dotyczy to zarówno obiektów szkolnych, orlików czy innych samorządowych obiektów sportowych. Program AS stanowi uzupełnienie bogatej już oferty
- Szerokie spektrum beneficjentów: Poprzedni program uwzględniał potrzeby wszystkich mieszkańców – dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Obecnie, poprzez skupienie się wyłącznie na młodzieży szkolnej, pomijane są inne grupy, które również potrzebują możliwości aktywności sportowej.
- Program Aktywna Szkoła koncentruje się na dzieciach i młodzieży, ponieważ to właśnie one najbardziej potrzebują wsparcia w zakresie aktywności fizycznej. W ostatnich latach spadek poziomu aktywności wśród dzieci jest alarmujący, a badania wskazują na rosnące problemy zdrowotne, takie jak nadwaga i otyłość. Dlatego konieczne jest stworzenie atrakcyjnej
i dedykowanej oferty sportowej, która zachęci najmłodszych do ruchu. Pozostałe grupy społeczne, takie jak dorośli czy seniorzy, mogą nadal korzystać z ogólnodostępnych obiektów sportowych, które pozostają w gestii samorządów. Program AS nie zamyka dostępu do infrastruktury sportowej dla innych mieszkańców – to podmioty zarządzające obiektami decydują o godzinach i sposobie ich udostępniania. Skupienie na dzieciach nie oznacza wykluczenia innych grup, lecz priorytetowe działanie w obszarze, gdzie interwencja jest najbardziej potrzebna.
- Program Aktywna Szkoła koncentruje się na dzieciach i młodzieży, ponieważ to właśnie one najbardziej potrzebują wsparcia w zakresie aktywności fizycznej. W ostatnich latach spadek poziomu aktywności wśród dzieci jest alarmujący, a badania wskazują na rosnące problemy zdrowotne, takie jak nadwaga i otyłość. Dlatego konieczne jest stworzenie atrakcyjnej
- Skutki ekonomiczne dla animatorów: Zmiana programu spowodowała, że wielu animatorów, którzy przez lata angażowali się w rozwój lokalnych inicjatyw sportowych, nagle pozostało bez pracy i środków do utrzymania. Utrata tych miejsc pracy odbija się negatywnie nie tylko na nas, ale i na całej społeczności, która korzystała z naszych usług. Nie zależy Nam na stawkach godzinowych, tylko na uczciwych, godnych zasadach i kontynuacji wieloletniej pracy, która aktualnie została zniszczona, a wiele orlików będzie w najbliższym sezonie zamkniętych.
- Program Aktywna Szkoła nie prowadzi do eliminacji animatorów, lecz daje im nowe możliwości rozwoju zawodowego. Zmiany w programie oznaczają, że animatorzy, zamiast prowadzić zajęcia dla tych samych grup, muszą skupić się na aktywizowaniu nowych uczestników – przede wszystkim dzieci, które dotychczas nie angażowały się w sport. Wysokie wynagrodzenie dla prowadzących zajęcia wynika z potrzeby efektywnego organizowania grup i zachęcania dzieci do aktywności. Program AS to nie tylko kontynuacja działań z poprzednich lat, ale również nowa szansa dla animatorów na rozwinięcie swojej działalności w oparciu o lokalne potrzeby. Jednocześnie dostępność Orlików i innych obiektów sportowych pozostaje w gestii samorządów, które mogą organizować zajęcia także poza programem, jeśli uznają to za konieczne. Kluczowe jest zrozumienie, że zmiany nie są zagrożeniem dla animatorów, lecz szansą na rozwój ich roli
w społeczności lokalnej.
- Program Aktywna Szkoła nie prowadzi do eliminacji animatorów, lecz daje im nowe możliwości rozwoju zawodowego. Zmiany w programie oznaczają, że animatorzy, zamiast prowadzić zajęcia dla tych samych grup, muszą skupić się na aktywizowaniu nowych uczestników – przede wszystkim dzieci, które dotychczas nie angażowały się w sport. Wysokie wynagrodzenie dla prowadzących zajęcia wynika z potrzeby efektywnego organizowania grup i zachęcania dzieci do aktywności. Program AS to nie tylko kontynuacja działań z poprzednich lat, ale również nowa szansa dla animatorów na rozwinięcie swojej działalności w oparciu o lokalne potrzeby. Jednocześnie dostępność Orlików i innych obiektów sportowych pozostaje w gestii samorządów, które mogą organizować zajęcia także poza programem, jeśli uznają to za konieczne. Kluczowe jest zrozumienie, że zmiany nie są zagrożeniem dla animatorów, lecz szansą na rozwój ich roli
- Wpływ na zdrowie i integrację społeczną: Powszechny dostęp do orlików sprzyjał nie tylko aktywności fizycznej, ale również integrował mieszkańców, wzmacniając więzi społeczne. Ograniczenie dostępu do tych obiektów może przyczynić się do spadku poziomu aktywności oraz pogorszenia stanu zdrowia społeczności lokalnych.
- Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży ma fundamentalne znaczenie dla ich zdrowia i przyszłości, a Program Aktywna Szkoła odpowiada na ten kluczowy problem. Poprzez organizację zajęć sportowych dla najmłodszych program przyczynia się do poprawy ich kondycji, ograniczenia problemów zdrowotnych oraz budowania zdrowych nawyków na przyszłość. Integracja społeczna wciąż pozostaje istotnym elementem programu – dzieci uczestniczące w zajęciach nie tylko rozwijają swoje umiejętności sportowe, ale także uczą się współpracy, rywalizacji w duchu fair play i wzajemnego wsparcia. Orliki i inne obiekty sportowe pozostają otwarte dla szerokiej społeczności lokalnej, a ich wykorzystanie w ramach programu AS nie oznacza wykluczenia innych grup. Wręcz przeciwnie – zwiększona aktywizacja dzieci może z czasem przyczynić się do wzrostu ogólnego zainteresowania sportem w całym społeczeństwie, co pozytywnie wpłynie na integrację międzypokoleniową.
- Wykluczenie trenerów zarządzających jednostkami sportowymi: Obecny regulamin dyskryminuje np. kierowników, dyrektorów MOSiR-ów, którzy są często bardzo wykwalifikowanymi trenerami. Przy zachowaniu zasad przejrzystości można umożliwić im prowadzenie zajęć, co zwiększy liczbę kompetentnych osób zaangażowanych w projekt.
- Obecne zasady Programu Aktywna Szkoła mają na celu zapewnienie transparentności oraz równych szans dla wszystkich osób prowadzących zajęcia sportowe. Program nie dyskryminuje żadnej kategorii osób, spełniającej warunki do prowadzenia zajęć. Nie ma przeszkód, by dana osoba, posiadająca wiedzę i doświadczenie prowadziła zajęcia sportowe, pod warunkiem, że zostanie wytypowana przez JST lub organizację sportową i zgłoszona do Programu.
- Jak samorządy mają zapłacić za otwieranie Orlika teraz animatorom, skoro budżety ustala się z góry na cały rok i czemu tego pytania nie uwzględniliście w swoich postulatach?
Program Aktywna Szkoła nie zakłada zamknięcia Orlików, lecz przeciwnie – ich większe wykorzystanie poprzez angażowanie dzieci, które do tej pory nie brały udziału w aktywności fizycznej. Zarządzanie Orlikami pozostaje w gestii jednostek samorządu terytorialnego, które nadal decydują o harmonogramie i finansowaniu ich funkcjonowania. Animatorzy otrzymują wynagrodzenie uzależnione od liczby grup i aktywizowanych dzieci, co ma zachęcić do organizowania atrakcyjnych zajęć. Samorządy nadal mają natomiast pełną swobodę w kształtowaniu swojej polityki sportowej, a Program AS stanowi wsparcie, a nie zastępstwo dla istniejących działań. - Z czego wynika Państwa niesłowność wobec wszystkich obywateli? Były zapowiedzi, że program na 3 lata itp.?
Program Aktywna Szkoła trwa, a jego zapisy są dostosowywane do bieżących realiów i dostępnych środków. Nie ma podstaw do twierdzenia, że program został przerwany – zmieniła się formuła, ale jego główny cel, czyli aktywizacja dzieci i młodzieży, pozostaje bez zmian. Zmiany w strukturze programu wynikają z potrzeby dopasowania go do grupy docelowej jaką są dzieci i młodzież
z uwagi na wyniki badań dotyczące aktywności fizycznej u najmłodszych. Finansowanie programów rządowych podlega corocznym analizom, co oznacza konieczność wprowadzania dostosowań w zależności od możliwości budżetowych i priorytetów. - Skoro wykluczyliście znaczną część społeczeństwa z projektu, ponieważ aktywność dzieci i młodzieży jest kluczowa, to rozumiem, że w miesiącach grudzień – luty ta aktywność już tak ważna nie jest? Program miał być całoroczny i chciałbym wiedzieć, skąd ta niesłowność i brak szczerości u Państwa?
Nie wykluczono innych grup społecznych, lecz skoncentrowano się na dzieciach i młodzieży, ponieważ to właśnie w tej grupie spadek aktywności fizycznej jest najbardziej alarmujący. Program nie ogranicza korzystania z Orlików i innych obiektów przez pozostałe grupy społeczne – decyzja o ich dostępności należy do samorządów.
Z uwagi na położenie nacisku na aktywizacje dzieci i młodzieży zaszła konieczność modyfikacji Programu, a co za tym idzie nastąpiło przesunięcie terminów jego realizacji. Program w dalszym ciągu funkcjonuje, a jego ograniczenia czasowe wynikają z uwarunkowań organizacyjnychi finansowych.
Postulaty pojawiające się w komentarzach na Social Mediach dotyczące Zadania1 (Aktywny AS) w Programie Aktywna Szkoła
Opublikowano: 25 lutego, 2025